Tantra to praktyka, która ma ponad 5 tysięcy lat i jest obecna w ponad 10 krajach Azji.
Uważa się, że wywodzi się z Indii, ale w rzeczywistości pochodzi ze społeczności zwanej Drawidianami, która nadal żyje w Indiach. Tantra jest też nauką i jak każda inna nauka zachowuje przestrzeń, aby uwzględnić wszystko, co dotyczy życia i jego zrozumienia. Dlatego termin ten jest tak wieloznaczny. Z jednej strony to mechanizm, pochodzący od sanskryckiego korzenia TANOTI, co oznacza „dzierganie i budowanie”, a z drugiej strony TRAYOTI, które jest używane w sensie „budowania i poszerzania” poziomu naszej świadomości od zwykłego do boskiego.
Podstawy filozofii tantrycznej:
- cały wszechświat jest emanacją sił twórczych Brahmana;
- widać wyraźne wpływy adwajtyjskie;
- nic co jest częścią tego świata nie jest złe samo w sobie – wszystko jest dobre bo jest manifestacją Brahmana;
- świat składa się z dwóch elementów: purusza (ducha) i prakryti (pramaterii), czyli Brahmana i Maji przedstawianych jako Bóstwa: Śiwa i Śakti (Kryszna i Radha). Tantryzm sprowadza je wszystkie do przejawu sił kreatywnych, nie oddziela ich od siebie, jak to ma miejsce w filozofii sankhji. Brahman jest bierny, pasywny, a Maja nieustannie aktywna. Ani jedno ani drugie nie może istnieć bez siebie. Ta koncepcja ma swój wyraz w wizerunku Kali stojącej nad leżącym Śiwą.
Ścieżki Tantry
We współczesnej klasyfikacji są dwie ścieżki Tantry: ścieżka leworęczna i ścieżka praworęczna. Jednakże są to w rzeczywistości podziały w obrębie szkół:
- Kaula Tantra wykorzystuje zewnętrzne praktyki i rytuały, ścieżka „lewej ręki”;
- Mishra Tantra łączy praktyki zewnętrzne i rytuały z praktykami wewnętrznymi;
- Samaya Tantra jest procesem całkowicie wewnętrznym nastawionym na wykonywanie bardziej zaawansowanych praktyk, ścieżka „prawej ręki”.
Każda z trzech szkół Tantry wierzy w oczyszczanie ciała, oddechu, umysłu i ukrytych wrażeń zwanych samskarami, które są siłą napędową karmy. Proces oczyszczania bhutashuddhi, oznacza oczyszczanie pięciu elementów: ziemi, wody, ognia, powietrza i przestrzeni na różne sposoby, w jakie się manifestują. Prawdziwa metodologia praktykującego Tantrę będzie zatem próbowała przeszukać energię generowaną w naszych pierwszych dwóch ośrodkach energii (korzeniowej i seksualnej), dzięki której możemy osiągnąć inny stan świadomości poprzez zjednoczenie naszej istoty z inną istotą, aby osiągnąć pojedynczą boską siłę.
Święta seksualność
Tantra nie jest zatem religią, ale praktyką, która pozwoli nam zbudować równowagę ciała i umysłu poprzez świętą seksualność. Istnieją dwa główne sposoby na ćwiczenie tego narzędzia. Energia generowana w każdym akcie seksualnym jest tą samą energią, która może generować więcej energii (sinergia), a ponadto jest w stanie wygenerować nowego człowieka, gdy zjednoczysz się w świętym związku ze swoim partnerem. Inną główną praktyką jest święty świadomy dotyk, wykonywany podczas sesji masażu i wykonywany przez Dakhę (mężczyznę praktykującego Tantrę), Dakini (kobietę praktykującą Tantrę) lub Tantryka (praktyka Tantry, który poświęcił swoje życie na dzielenie się, praktykowanie i nauczanie Tantry). Techniki te zostały tak rozwinięte, że zostały przeniesione na poziom uzdrawiania i szamański.
Medytacja
Medytacja w Tantrze odbywa się na różne sposoby:
- kiedy jesteśmy obecni i świadomi w zamierzonym akcie,
- kiedy jesteśmy w stanie nie myśleć o niczym i po prostu być,
- Gdy jesteśmy obecni w tańcu lub innym ruchu i oddajemy się temu działaniu, które nazywa się medytacją aktywną.
Istnieje wiele aktywnych medytacji, które mają na celu stymulowanie energii i otwieranie czakr, aby umożliwić im swobodny przepływ w całych ciele. Medytacja Kundalini Osho tzw. „wstrząsania” prowadzona jest przez muzykę poprzez takie etapy jak: drżenie, taniec, siedzenie i leżenie. Inne techniki, takie jak Biodanza obejmują ruch, emocje, dotyk, ćwiczenia partnerskie w celu stworzenia stanów medytacyjnych. Istnieją również medytacje oparte na ćwiczeniach oddechowych pranajama w celu stworzenia obiegu energii pomiędzy przednią częścią ciała a kręgosłupem poprzez miednicę i głowę. Niektóre techniki Tantry obejmują również masaż tantryczny jako środek do usuwania blokad, leczenia urazów seksualnych i osiągania wyższego poziomu przyjemności.
Rytualizacja, symbolizm i mantry
Kiedy wykonujemy ceremonię, w której akt, posiadający intencję i powtarzający się za każdym razem w ten sam sposób mówimy o rytualizmie. Każdy rytuał w Tantrze obejmuje energię, intencje i rezultaty. Używamy świętych symboli i geometrii, aby medytować i wytwarzać pranę. Jednym z naprawdę potężnych narzędzi w ludzkim ciele jest częstotliwość energii, którą głos może generować dla nas i dla innych.